Onze Bommelerwaarden

20 februari 2020 - Zaltbommel, Nederland

Hallo mede-reizigers,

Wat fijn dat ik weer eens bij jullie in Kerkdriel en Zaltbommel mocht zijn. Ik aanschouwde de sessies 'onze Bommelerwaarden' weliswaar stilletjes van een afstand, maar het deed me deugd om te merken dat jullie samen blijven bouwen aan optimale samenwerking. Kernwaarden omschrijven het dagelijks handelen van medewerkers in de organisatie. Mooi om te zien dat jullie drie concrete kernwaarden hebben: Lef, Samen en Trots.

Wat betekenen die kernwaarden?
Na een leuke tekenopdracht lichtte Geeske jullie Bommelerwaarden kort toe. Een nadere uitwerking van de kernwaarden vind je terug op intranet.

1912397GmZB_Samenwerking paspoort krt 2, 3 en 41912397GmZB_Samenwerking paspoort krt 2, 3 en 421912397GmZB_Samenwerking paspoort krt 2, 3 en 43

Inter-actie: strooien met complimenten
Na de korte toelichting van Geeske volgde een interactief gedeelte van onze bestemming 'Bommelerwaarden'. Per kernwaarde gingen jullie uiteen om een collega te complimenteren met zijn of haar gedrag. Iedereen kent toch wel een collega die al lef vertoont? Of trots op de Bommelerwaard en zijn/haar werk uitstraalt? Of juist het initiatief neemt op het vlak van samen?

Best moeilijk hè? Ik zag dat jullie even moeite hadden om de juiste namen boven water te krijgen. Vergeet ik niemand? Waarin is diegene echt onderscheidend? In gesprek met andere collega's werd het lijstje met collega's die Lef, Samen en Trots al in de dagelijkse praktijk laten zien steeds langer. Ben trots op jullie!

IMG_0498IMG_0477IMG_0500

Lef
Voor Lef hoorde ik veel verschillende namen voorbij komen. Een greep uit de reacties: Mieke Bruins, die een stap extra zet buiten haar functie en mensen echt durft aan te spreken. Hans Fierloos, die niet zwart-wit in regels denkt, maar juist in mogelijkheden. En Simone Oosterwaal, die snel na haar indiensttreding proactief verbeteringen aan de kaak stelt.

Samen
Voor Samen hoorde ik bijvoorbeeld het 'startkwartier' van Stefan de Croon voorbij komen. In dat kwartier brengt hij niet alleen de mensen van zijn afdeling, maar ook de uitkomsten van het MT dichtbij voor iedereen. Ook noemden jullie Tomas Ooijevaar, die vanuit het Ondernemersteam verder kijkt dan de grenzen van de gemeenten. En Loraine Vorstenbosch, die met veel doorzettingsvermogen continu medewerkers bij elkaar brengt voor een beter zaaksysteem voor inwoners.

Trots
En dan Trots. Ook een lastige, omdat de Bommelerwaardse medewerker zichzelf toch vooral als 'bescheiden' omschrijft. De buitendienst werd bij Trots genoemd. Voor dag en dauw gaan die medewerkers op pad om de Bommelerwaard beter en mooier te maken. Ook hoorde ik de dialoog over wat Trots precies is. Het wordt wel eens verward met heel zichtbaar zijn, maar dat is geen synoniem voor Trots. Rustig, met respect en op gedegen wijze je werk doen en het hoofd boven water houden in roerige tijden, is typerend voor Antoinette van Dam. Daar zijn andere collega's trots op.

IMG_0501

Blijf de reis volgen!
Ik ben benieuwd naar de verhalen van de genoemde collega's. Kunnen zij tips met ons delen om Lef, Samen en Trots uit te dragen? Ook zie je mij terug bij de volgende bijeenkomsten over de organisatiefilosofie. Op beide kom ik zeker terug in de reisverslagen die volgen.

Zorgen moet je doen
Heel positief allemaal! En dat is goed, want alleen met positieve energie kunnen we de reis vervolgen. Er zijn zeker ook nog twijfels. Ik zag dat jullie die anoniem hebben geuit. Want zorgen moet je doen, niet maken. Op intranet lees je hier meer over.

zorgenmoetjedoen

Tot op de volgende bestemming!

Warme groet van Sam

1. Hans Fierloos:
    24 februari 2020
    Leuk dat hier namen genoemd worden! Over namen gesproken: SAM zelf neemt het niet zo nauw met de beveiliging: hij kwam onder een schuilnaam binnen bij beide gemeentekantoren, gewapend met een vlag. Ook het van tevoren geven van een wachtwoord voor een externe website valt misschien wel onder '#lef' maar is zeker niet iets om #trots op te zijn. Nee, #SAM(en) kan dat echt beter!!
  2. Sam:
    24 februari 2020
    Gelukkig deelt Sam dingen om #trots op te zijn. Ook heeft hij daarover goede afspraken gemaakt met ons, maar ik zal hem nog eens langs je sturen voor verbetertips!
  3. Hans Fierloos:
    Vind ik Leuk :)