De koers van 2020

6 januari 2020 - Kerkdriel, Nederland

Hallo mede-reizigers,

Maandagochtend 6 januari. Bij het krieken van de dag gingen jullie allemaal de boot 'Columbus' op in de Zandmeren in Kerkdriel. Helaas kon ik, Sam de ontdekkingsreiziger, er niet bij zijn. Vanwege een flinke jetlag, heb ik net de boot heb gemist. Gelukkig hebben jullie kapiteins, Wabe en Geeske, me daarna bijgepraat. Zo vertelden ze me over de nieuwjaarsspeech die ze op de boot met jullie deelden. Het eerste reisverslag staat dan ook in het teken van die toespraak, die hier terug te lezen is:

Nieuwjaarsbijeenkomst ‘De koers van 2020’
We zijn vertrokken! Met een volle boot ‘De Columbus’ voeren we samen het nieuwe jaar in. Een jaar waarin we onze reis in de samenwerking verder vervolgen en versterken. De nieuwjaarstoespraak van onze ‘kapiteins’ Geeske en Wabe stond dan ook in het teken van samenwerking. De toespraak is terug te lezen in dit bericht.

columbusbynight

Welkom in 2020
Welkom allemaal; this is your captain speaking. Welkom op de Columbus, welkom in 2020!
Wij wensen jullie een gezond, gelukkig en waarschijnlijk enerverend 2020. Samen met jullie dierbaren en hier op het werk. We hopen dat jullie hebben kunnen genieten van de kerstperiode. Vandaag staan we met elkaar aan de start van het nieuwe jaar. Een jaar waarin weer van alles op ons af zal komen en dat veel van ons vragen. Sommige zien we aankomen, en sommige liggen nog verscholen in de toekomst. Met elkaar gaan we er voor zorgen dat we de klussen klaren.

Voorbeelden 2019
Ook gaan we door met onze reis in de samenwerking. In 2019 hebben we stappen gezet:

• Aanjaagteam Samenwerking
  • De collega’s van OOV en crisisbeheersing
  • Gezamenlijk sportakkoord, gezamenlijk Cultuurfestival en Veteranendag, Maas-Waalweg gezamenlijk
  • Opgaveteam Economie en Toerisme
  • Meldingen Openbare Ruimte in het zaaksysteem

Sommige dingen zijn ook lastig:

• Het delen van software
  • Het inrichten van technische loops om mensen autorisatie tot mappen te kunnen geven
  • Vrijblijvendheid in samenwerking, want het moet toch wat opleveren, anders is het zonde.

Belangrijk is om dilemma’s of zorgen bespreekbaar te maken. Alleen dan kunnen we ze met elkaar oplossen.

Samen voor de inwoners
Wij krijgen wel eens het verwijt ‘jullie altijd met je samenwerking. Altijd maar positief’ maar we werken niet samen om het samen. Werken voor een gemeente betekent werken voor inwoners. Om het voor je inwoners goed te regelen. Om helder te maken wat kan of niet. Om toegankelijk te zijn aan de balie en digitaal. Om initiatieven te stimuleren en te faciliteren. Om alle belangen af te wegen. Om te handhaven. In veel gevallen kan samenwerking tussen deze twee gemeenten in de Bommelerwaard ervoor zorgen dat we dit alles beter regelen voor onze ruim 50.000 inwoners. Dáárom werken we samen.

De reis
We zijn in 2017 gestart met onze reis. Ook in 2020 zetten we de reis voort naar zo maximaal mogelijke samenwerking. Daarbij is het soms laveren, zoeken naar de juiste stroom en wind, zodat we verder komen. Soms ondervinden we tegenwind of moeten we om klippen heen varen. Maar als we dan weer op open zee zijn, kunnen we volle vaart vooruit. We weten niet precies waar de reis eindigt, er is geen duidelijk eindpunt. Dat vinden veel van jullie maar lastig. Een heldere keuze zou veel van jullie goed uitkomen. Dat bleek wel uit de enquête die de OR-en hebben gehouden. Die resultaten hebben zij ook gedeeld in een gezamenlijk college. Geeske en ik zullen met de colleges en de raden bespreken hoe ver onze reis kan en mag gaan. Ondertussen kunnen we wel genieten van de reis; benutten we kansen en mogelijkheden. Zorgen en dilemma’s die er tijdens de reis zijn maken we bespreekbaar. Zodat we ze met elkaar kunnen oplossen.

Besturingsfilosofie
We willen werken als ware we één organisatie. De afgelopen jaren hebben we veel ingezet op harmonisatie van regelingen. Maar wat voor organisaties willen we zijn! Daarin willen we zo veel mogelijk de uitgangspunten van de drie organisaties op elkaar afstemmen. Onze organisatiefilosofie.

Ook al is dat nu uit verschillende verantwoordelijkheden voor de BVEB, Maasdriel en Zaltbommel. In onze visie zijn teams of structuren niet leidend, maar de vraagstukken die van buiten op ons af komen. De samenleving is complex en voortdurend in beweging. Burgers worden steeds mondiger en vragen meer ruimte voor het tot stand brengen van eigen initiatieven en participatie in de beleidsvorming en uitvoering. Wij – alle medewerkers van de ambtelijke organisaties – werken voor de Bommelerwaardse samenleving. Werken in de Bommelerwaard betekent de mensen en gemeenschappen kennen. Oplossingen tot stand laten komen door ontmoeting. De juiste vragen stellen, luisteren, goed kunnen aansluiten, verbinden en waarnemen.
In onze visie op dienstverlening staan inwoners, ondernemers en instellingen centraal. ‘We doen het voor u en we doen het samen’. Wij zetten onze kennis en deskundigheid in om samen met onze omgeving maatschappelijke vraagstukken een stapje verder te helpen. Dat noemen we Trefzeker Meebewegen. De komende maanden gaan we met inloopbijeenkomsten de organisatiefilosofie verder invullen en aanscherpen. We hebben jullie hulp daarbij nodig.

Kernwaarden
Net zoals we jullie hulp hebben gevraagd bij het komen tot één set kernwaarden vorig jaar.
Kernwaarden vormen een onderdeel van onze visie en missie. Ze beschrijven wat onze organisatie zo bijzonder maakt ten opzichte van andere organisaties. Het is onze identiteit en de kernwaarden bepalen wat wij waardevol vinden. Ze bieden (nog meer dan een stip aan de horizon) helderheid over hoe we dagelijks kunnen handelen. Hoe mooi is het als BVEB, Maasdriel en Zaltbommel dezelfde kernwaarden delen. Dat was uitgangspunt om dit gezamenlijk op te pakken. Dat kostte even wat tijd. Bijna 100 collega’s uit de drie organisaties hebben in diverse sessies input geleverd. Sandra Terlouw heeft dat begeleid en via intranet teruggekoppeld wat de gedeelde uitkomsten waren. Daar zijn de managers op verder gaan borduren. Woorden zijn leuk. Maar wat verstaan we er dan onder? Waarom vinden we deze belangrijk?

'Bommelerwaarden'
Vandaag, tijdens de start van onze reis in 2020, lanceren we deze Bommelerwaarden. Lef, Samen en Trots. Willen we als gemeentelijke organisaties klaar zijn voor de toekomst passen Lef, Samen en Trots daar heel mooi bij. Lef, Samen en Trots. Drie waarden die na vandaag niet alleen op elk prikbord worden geprikt, maar een mooie start zijn van een gesprek om hier invulling aan te geven. Lef, Samen en Trots. Medewerkers van de drie organisaties Hakim Hamdad, Rian van Osch en Annelieke van Dijk gaven aan hoe zij nu al invulling geven aan Lef, Samen en Trots.
In de reeks van inloopbijeenkomsten zal de eerste over de kernwaarden gaan. Later volgen er sessies per team over de nadere invulling van de kernwaarden.

Op een mooie reis, op een goed 2020!
We wensen jullie, mede namens de colleges en de raden, een mooi jaar met veel werkplezier. Voor deze boottocht hadden jullie je paspoort niet nodig. Maar bij het verlaten van de boot, krijg je er alsnog één. Een paspoort voor de reis van samenwerking. Waarin stempels terecht kunnen komen en inlegvellen van diverse reisactiviteiten. Het eerste inlegvel over de missie en visie ontvangen jullie vandaag, uiteraard met een stempel! Collega’s die niet aanwezig zijn op de boot, kunnen een paspoort ophalen bij Communicatie.

fotostempelpaspoort

Volgende keer probeer ik er zeker weer bij te zijn!

Warme groet van Sam